covid-19

Markedsføring under & efter corona krisen

Gæsteindlæg

Der sker mange ting i øjeblikket og det gælder ikke blot i vores lille danske land, men i hele verden. Udover at det er forfærdeligt at se så mange miste deres kære, er det også et utrolig hårdt slag for den finansielle verden. Det sætter uden tvivl sine spor på salget i mange industrier og hermed også hvilken indsats der bliver lagt markedsføringsmæssigt.

Jeg har arbejdet med over 100 forskellige virksomheder de sidste 10 år, hvor mit ansvar har været de digitale strategier, på tværs af alle de forskellige kanaler vi kender i dag. Jeg har aldrig selv stået i en lignende situation eller haft den følelse af afmagt som jeg til tider fornemmer nu.

Når staten har lukket virksomheder og hele brancher ned, så er der ikke meget man kan gøre for at hente den tabte omsætning med det samme, der er dog altid noget man kan gøre, og jeg har endnu til gode at se en branche hvor der slet ikke var noget at gøre.

Det er ikke sikkert det redder omsætningen nu og her, men der er også en tid efter alt det her. Derfor kommer jeg lige med 3 tips til hvordan man kan gøre noget mens cornaen føjer hen over det danske land.

    1. Content marketing
      Man kan altid supportere sin contentstrategi. Uanset hvilken branche man befinder sig i kan man starte med at kigge på hvilke emner man kan afdække. De blogindlæg man ikke normalt får skrevet, det podcast man kunne nå at starte op, de videoguides man ikke fik lavet. Det er kun fantasien der sætter grænser her, så det, som det hele handler om, er at få eksekvereret. Dem der gør noget vinder altid, modsat dem der ikke gør noget.

      1. Bilforhandler? Skriv om tidens trends, hvilke ting man skal være opmærksom på omkring sin bil i de forskellige årstider. Lav video for hver bil i sælger, det er nu i har tiden, og alle undersøgelser viser det giver noget mersalg.
      2. Frisør? Lav videoer hvor i fortælle omkring pleje af håret, der findes mange emner man kan komme ind på her. Hvordan kan man klippe sig selv, hvad udstyr man skal bruge og meget mere. Disse videoer er også super gode til Facebook & Instagram.
      3. Fitnesscenter? Lav fedt indhold så i forbliver i top of mind. Lav videoer hvor i viser øvelser, evt. nede i centret for inspiration til kommende kunder.
    2. Facebook annoncering
      Udover at Facebook & Instagram er en glimrende kanal til at skubbe ovenstående indhold fra jeres content strategi udover rampen med, så er det også en god tid at sørge for at man har styr på sine flows. Lav nye kampagner til efter corona krisen så de er klar til at sætte i gang så snart krisen er ovre. Det gør også at i skal tænke over hvad i gerne vil kommunikere ud efter krisen, til lige netop jeres målgruppe.3 gode målgrupper:

      1. Jeres e-mail liste – få dem uploadet til Facebook og matches så i kan bruge disse.
      2. Besøg på hjemmesiden, husk at gøre jeres re-tagerting målgrupper brede mht.
        tidsinterval da det kan være lang tid siden folk har været forbi i forhold til krisen.
      3. Look-a-like målgrupper baseret på eksisterende data såsom jeres e-mail liste, jeg omtalte før, eller de mest engagerede brugere i har haft de sidste 180 dage.
  1. E-mail flows
    På samme måde som med ens Facebook flows er det også nu der er tid til at få opbygget de e-mailflows der skal være klar til efter krisen, sørg for at lave ”velkommen tilbage” mails, virk personlig – og lad være med at virke som om du udnytter situationen. Det er en tid til at lave nogle flows der skaber værdi, får folk tilbage til at forstå hvorfor de har brug for lige netop jeres produkter. Derudover hænger en god e-mail strategi også sammen med ens content strategi. Derfor passer det meget godt at disse 3 punkter bliver klargjort før krisen er luget af.

Jeg håber i passer på hinanden, og sørger for at gøre det i kan for at vi har et erhvervsliv der er eksisterende efter krisen, har arbejdspladser og generelt bidrager det i kan uanset hvilket erhverv eller position i har.