affiliate marketing
Del på facebook
Del på twitter
Del på pinterest

Hvad er affiliate marketing?

Affiliate marketing bliver primært omtalt ”affiliate markedsføring” i dansk sammenhæng. Det er en markedsføringsmetode, som online virksomheder gør brug af, når de vil skabe synlighed om deres brands og deres produkter overfor kunderne på nettet.
Vil du vide mere om, hvordan markedsføringen fungerer, og hvad indtjeningsmulighederne er, kan du læse videre her.

Lær mere om affiliate markedsføring

Det engelske ord ”affiliate” indikerer, hvordan den digitale markedsføringsmetode foregår. Affiliate betyder, at en person er associeret med en organisation. Indenfor marketing betyder det, at du er associeret med den virksomhed, du markedsfører, når du linker til den fra din affiliate hjemmeside.
Denne affiliate partner er det led i markedsføringsmetoden, som sørger for, at der genereres trafik til en annoncørs (virksomheds) hjemmeside.
Markedsføringen sker mod betaling, og den kan finde sted fra forskellige platforme. Det kan være på YouTube, e-mail, en affiliate hjemmeside eller via de sociale medier.
Det kan både være websites med seneste nyt indenfor forskellige brancher og emner, samt virksomheder med salg af varer eller ydelser, som gør brug af affiliate marketing.

Hvem kan gøre brug af affiliate marketing?

Det er virksomheder på nettet, som gør brug af markedsføringsmetoden. De omtales i denne sammenhæng som ”annoncøren”, da det er dem, som bliver annonceret via en affiliate partner.
Der kan være flere formål med at gøre brug af markedsføringsmetoden. I mange tilfælde vil det overordnede formål være at skabe mere salg i virksomheden. Det sker, når der er flere kunder og forbrugere på nettet, som blive eksponeret for links, der leder dem over til den pågældende virksomhed.
Der kan også være forskellige afregningsmetoder mellem partneren og annoncøren. Oftest bliver partneren kun betalt, når der sker konvertering (Det vil sige at få de besøgende på hjemmesiden til at foretage en handling såsom køb, tilmelding til nyhedsbrev eller på anden vis være aktiv på annoncørens hjemmeside).
Det er i disse tilfælde ikke nok, at partneren kun leder besøgende over til virksomhedens hjemmeside. Der skal også ske en aktiv handling.

Værd at vide om indtjeningsmulighederne som affiliate partner

I princippet findes der ingen øvre grænser for, hvor meget du kan tjene på affiliate marketing, og der kan være forskel på indtjeningsmulighederne afhængig af, hvilken branche og niche du arbejder indenfor.
Din indtjening afhænger også af, hvilke virksomheder kontakter dig for at blive annoncør.
Når du skal i gang med affiliate markedsføring, kræver det en god hjemmeside (Gerne med både tekster og indhold). Sørg for at sætte dig ind i, hvilke nicher og brancher, som er populære, så du får de bedste chancer for at få succes med markedsføringen. Herefter skal du anskaffe dig en konto hos et affiliate netværk.